Att bli en kristen är ofta en process. Det går inte alltid att säga när exakt man började tro på Jesus. Det är inte så konstigt, även i större världsliga beslut som köp av ett hus, en bil eller en mobiltelefon, så är det inte alltid man kan säga när man bestämde sig för just det huset eller just den modellen. Det är ofta ett beslut som växer fram, det finns dock ett exakt datum då man skrev under kontraktet och köpet blev officiellt. Dopet i vatten kan sägas vara en sådan ”officiell” handling där man bekräftar sin tro på Jesus.
Om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är borta. Se, allt har blivit nytt (2 Kor 5:17).
I söndagens text från Lukas 3 döps Jesus. I vers 21-21 ser vi en fin harmoni mellan Jesus, Anden som sänker sig i form av en duva, och Faderns röst som bekräftar att Jesus är hans Son. Direkt efter dopet blir det tydligt vem det är som tar ledningen. I nästa kapitel förs Jesus av Anden ut i öknen för att prövas (Luk 4:1). Det blev ett skifte i Jesu liv där han nu började sin publika tjänst.
När vi döps får vi ta del av Jesu seger, men även i en livslång kamp mot allt det som står Gud emot. Men vi står inte maktlösa. I allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss (Rom 8:37)! Det är värt att notera att när Jesus frestades i öknen var hans främsta vapen, Guds ord (Luk 4:1-13)!
I episteltexten från 1 Johannes 5 skriver Johannes att Jesus Kristus (titeln betonar att Jesus både var människa och Gud) är den som kom genom vatten och blod, inte bara med vattnet, utan med vattnet och blodet.
Uttrycket ”vatten och blod” syftar troligtvis på Jesu dop i vatten och korsfästelsen då hans blod rann för världens synd. Att Johannes använder just detta uttryck kan bero på att Cerinthus, som var en samtida gnostisk dualistisk lärare, förnekade Jesu gudomliga födsel och lärde att Jesus var en vanlig människa. Vid vattendopet kom en andlig varelse - Kristus - över honom för att sedan lämna honom vid korsfästelsen. Enligt honom kom Kristus genom vatten, men inte genom blodet. För att bemöta denna lögn skriver Johannes att Guds Son inte bara kom genom vatten, utan genom vatten och blod. Jesus Kristus på korset var samma person som döptes i Jordanfloden.
Dopet i vatten har ibland beskrivits som vårt beslut att följa Jesus och vattnet omsluter oss utifrån. Dopet i den helige Ande är däremot ett Andens verk som kommer inifrån, nu strömmar det levande vatten inifrån som ger kraft att leva ett kristet liv.
Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter
Välj ett datum
idag måndag 17 mars, 2025
Sidan använder cookies för att spara den valda översättningen för länkar.