logo
Öppna i ny flik
Läs mer om högtiden

Datum:
2025-06-15

Betraktelse: Gud - Fader, Son och Ande

Heliga Trefaldighets kallas också Missionsdagen. I och med denna söndag sker en övergång från ett halvår med högtiderna (jul, påsk och pingst) till det mer vardagliga söndagarna i kyrkoåret.

Temat är treenigheten. Även om ordet treenighet inte nämns i Bibeln är begreppet tydligt redan i Bibelns första verser. Gud FADERN skapar himlarna och jorden och Guds ANDE svävar över vattnet. Läser man introduktionen till Johannesevangeliet ser vi att Ordet som är JESUS också finns med i begynnelsen.

I söndagens text från Matt 28:19 fick lärjungarna uppdraget att döpa i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Det sista Matteus skriver är en påminnelse, eftersom det är något vi lätt glömmer - ”Kom ihåg, jag är med er ända till tidens slut".

I texten från 2 Mos 3 får vi läsa hur Gud kallar enkel fåraherde att bli en herde för Israels folk. Platsen det sker var vid Sinai berg. Samma plats dit Gud senare ger folket lagen och bekräftar sitt förbund.

Plötsligt uppenbarade sig en Herrens ängel för Mose i en eldslåga mitt i en törnbuske. Den som talar ur busken kallas både Herrens ängel (v2) och Gud (v4). En allmänt accepterad uppfattning är att det är Kristus preinkarnerad, dvs Jesus som uppenbarar sig som en Herrens ängel innan han tar mänsklig gestalt.

Det hebreiska ordet för törnbuske är "seneh", snarlikt Sinai. Ordet används bara här och i 5 Mos 33:16. Den exakta arten på busken är inte känd, men ordet beskriver en buske med taggar, antagligen ett mindre akacieträd, samma träslag som Mose senare får instruktionen att bygga arken av, 2 Mos 26:29. Törne är förknippat med det mänskliga och förbannelsen, se 1 Mos 3:18, men genom historien vänder Gud på den förbannelsen. Mose får se Gud ta sin boning i en oansenlig törnbuske och senare manifestera sin närvaro i förbundsarken av akacieträ. Finalen sker då Jesus, krönt med en törnekrona, bar världens synd på korset.

Mose kommer med ursäkt efter ursäkt för att inte göra Guds vilja:
• Ursäkt 1 - Jag är ovärdig (3:11-12)
• Ursäkt 2 - Jag känner inte dig Gud tillräckligt bra (3:13-22)
• Ursäkt 3 - De kommer inte att tro på mig (4:1-9)
• Ursäkt 4 - Jag är inte kvalificerad (4:10-12)

Till sist är ursäkterna är slut och Mose säger rent ut att han inte vill gå – skicka någon annan istället, vem som helst! (4:13)

Trots våra brister och svagheter vill Gud använda oss människor. Söndagens text från Rom 11 är en lovprisning till Gud. Paulus kunde ha gått direkt vidare från det teologiska avsnittet till den mer praktiska delen som börjar i kapitel 12. Ändå stannar han upp i lovprisning inför det stora i att Gud förbarmar sig över oss olydiga människor. Kanske blev det på nytt levande för Paulus själv när han skrev brevet hur stor Guds nåd är!

På samma sätt som en bergsbestigare når toppen av berget, har Paulus nu nått toppen av sitt brev. Han stannar till och blickar ut över djupen och de oändliga vyerna i Guds vishet och kan inte annat än brista ut i lovprisning.

Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud!
Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar.
Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare?
Vem har skänkt honom något som han måste återgälda?
Ty av honom och genom honom och till honom är allting.
Hans är härligheten i evighet, amen.


Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter